Automatisera och effektivisera webbutiken
Idag hade vi ett möte med en kund som har samarbetat med oss i några år. Dom har successivt byggt upp en e-handel som blivit allt mer automatiserad och med andra ord behövs det allt mindre handpåläggning på själva sajten. Tid som dom istället använder för att marknadsföra sina produkter.
I vårt sett att se det så bör en komplett e-handel - förutom att faktiskt vara en digital butik där det går att handla på nätet - även vara sammankopplat och automatiserat i största möjliga mån. Då kan du som företagare effektivisera och fokusera på marknadsföring och försäljning istället.
I det här kundcaset så är webbutiken sammankopplad med betalsystem, ekonomisystem samt fraktsystem. Hemsidan erbjuder även ett nyhetsbrev så att de enkelt kan skicka ut information och nyheter om produkter, kampanjer, rabatter samt blogginlägg med nyttig information. Direkt till kundlistan eller återförsäljare. Bloggposter behöver endast skrivas en gång och visas automatiskt på både undersida för blogg samt startsida och kan sedan bifogas i nyhetsbrevet.
Nästa steg för att utveckla sajten är en kundklubb (i detta fall för återförsäljare). Men även en lösning för tredjepartslogistik så att de inte behöver stå för lagerkostnader samt att de inte behöver stå på det fysiska lagret själva. De kan med andra ord arbeta från en laptop, vart som helst i världen.
Betalsystem
Ett betalsystem gör det inte bara enklare för kunden att faktiskt betala för de produkter som beställs. Det skapar även ett förtroende, speciellt med betallösningar som de flesta känner igen, till exempel Klarna, Swish och även PayPal.
Ekonomisystem
Ett betalsystem kan även genom ett API kopplas till valfritt ekonimisystem. I den här kundens fall har vi kopplat Björn Lundén ekonomisystem, där varje order trillar in automatiskt i bokföringen. Vi har såklart även möjlighet att koppla betalsystemet till andra ekonomisystem, t.ex. Fortnox.
Automatiserat fraktsystem
När ordern läggs skickas även en leveransbokning till DB schenker som levererar paketet direkt till postombud och slutkund. Ett annat alternativ kan vara DHL.
Nyhetsbrev
Nyhetsbrevet är ett mäktigt verktyg för att få återkommande kunder. Skicka med endast ett par knapptryck ut ett nyhetsbrev där du informerar dina kunder om nya produkter, erbjudanden, rabattkoder, blogginlägg med mera.
Om du har sepparata kontaktlistor kan du såklart använda nyhetsbrevet för att informera sammarbetspartners samt återförsäljare om viktig information som t.ex. leveranser och prisändringar.
Kundklubb
Kundklubb kommer i det här fallet att användas som en inloggningsplattform där återförsäljare kan logga in och beställa produkter med enskild åf-prislista samt se orderhistorik med mera.
Med en kundklubben kan man även skapa inloggningsfunktioner för vardera kund där de enkelt kan hålla koll på tidigare ordrar, erbjudanden med mera. En möjlighet att engagera med din kund helt enkelt.
Tredjepartslogistik
Tredjepartslogistik erbjuder outsourcing av hela eller delar av leveranskedjan för företag inom e-handel. Helt i ditt företags namn. På så sätt kan du automatisera ännu mera och frigöra både tid och plats.
Är du intresserad av en komplett webbshop? Kontakta oss för ett förutsättningslöst video- eller telefonmöte så berättar vi mer.
Relaterade artiklar: Starta en webbshop