Låt kunderna komma till er med Inbound Marketing
Inbound Marketing är ett relativt nytt synsätt på försäljning och marknadsföring. Det fokuserar på hur dagens köpare använder nätet för att läsa på och skaffa en uppfattning på egen hand innan de beslutar sig för att köpa en tjänst eller produkt.
Istället för att aktivt sälja med kalla leads så genererar man heta leads med kanaler som till exempel en landningssida, blogg, via sociala medier, en podcast med fler. På så sätt driver man trafik som genererar varma leads och ökar försäljningen samt ger en ökad varumärkeskännedom.
Inbound Marketing används flitigt inom B2B och blir allt mer vanligt för att öka försäljningen. Strategin handlar i grunden om att attrahera rätt köpare genom att utbilda och dela med sig av information och kunskap som köparen behöver för att kunna göra bra och smarta beslut.
-
Inbound Marketing vs. Outbound Marketing
Inbound Marketing:
• Kunderna kommer till er.
• Målgruppsanpassat.
• Kunden är i centrum.
• Generera varma leads.
• Informativ och vänlig kommunikation.
• Effektivisera och automatiserar försäljningen (passiv försäljning).
Outbound Marketing:
• Ni jagar potentiella kunder.
• Kalla samtal t.ex. telefonförsäljning.
• Digitala och analoga annonser för den breda massan.
• Aktiv försäljning, ni lägger tid och kraft för att sälja.
GoWeb hjälper er med Inbound Marketing
Vi hjälper ert företag att attrahera rätt människor till er webbplats via kampanjsidor samt via sociala medier. Med en hemsida har du också chansen att publicera sökmotoroptimerade nyheter och blogginlägg likt denna för att skapa förtroende och öka er digitala närvaro i sökmotorerna. Kontakta oss så hjälper vi er med strategi, planering, utförande och analys.