Lyckas med content marketing
Med content marketing fångar du upp din målgrupps intresse genom att dela med dig av ett värde utan att egentligen sälja något.
Det kan vara inspirerande, roligt eller pedagogiskt innehåll som fångar upp potentiella kunder och som skapar ett förtroende och lojalitet för dig och ditt företag. Processen kräver likväl att du planerar, skapar och publicerar innehåll kontinuerligt för att lyckas.
Vad är content marketing?
Content marketing innebär att du regelbundet skapar relevant och intressant innehåll som sedan publiceras i dina kanaler (hemsida, sociala medier, blogg, videos etc.). Innehållet kan vara bild, text, ljud och video och kan innehålla exempelvis How-to guider, infographics, eller information om ett specifikt ämne.
Syftet med content marketing
Genom content marketing erbjuder du information och kunskap till dina besökare och potentiella kunder. Du bygger upp en lojalitet och visar för dina besökare att du har kunskap inom ett visst område. Content marketing används flitigt inom B2B och blir allt mer vanligt för att öka försäljningen långsiktigt. Strategin handlar i grunden om att attrahera rätt köpare genom att utbilda och dela med sig av information och kunskap.
Lyckas med content marketing
För att lyckas med content marketing finns det några riktlinjer som du bör följa:
• Skapa och publicera innehåll kontinuerligt - Låt det inte gå för lång tid mellan publiceringarna.
• Skapa relevant innehåll - Om ditt företag erbjuder hälsokost, dela med dig av information om hälsa och träning eller t.ex. studier hur ämnena i dina hälsoprodukter fungerar.
• Sprid innehållet i flera kanaler - Är din kanal en hemsida/blogg är det perfekt för långsiktig SEO (sökmotoroptimering), men passa även på att dela innehållet i sociala medier, nyhetsbrev, nättidningar och andra kanaler för att sprida innehållet ännu mer.
• Håll en hög kvalité - När ditt innehåll håller högre kvalité sticker du ut från mängden och skapar förtroende inom din bransch. Lägg hellre lite extra tid på ett inlägg än att slänga ut något halvdant bara för att få ut något.
Fördelar och nackdelar med content marketing
Det finns en mängd fördelar med content marketing, bland annat fungerar den som en riktigt bra, långsiktig SEO-strategi. Blogginlägg och Youtube-videos kan t.ex. generera besökare flera år frammåt. Du visar även nya besökare att du besitter kunskap inom området och vinner på så sätt förtroende som senare kan leda till köp.
Nackdelar med content marketing är att det är både tidskrävande och har en hög inlärningskurva. I vissa kanaler måste du publicera regelbundet och med bra innehåll för att se resultat.
Vad är en content creator?
En content creator eller på svenska innehållsskapare är någon som skapar underhållande eller pedagogiskt material som används i marknadsföringssyfte.
Ibland räcker inte tiden till
Har du inte tid eller kunskap att kontinuerligt skapa nytt content till hemsidan, sociala medier, bloggen, reklamannonser med mera? Du är inte ensam. Som företagare kan det ibland vara svårt att få tiden att räcka till. Ibland behöver man prioritera annat helt enkelt. Då kan det vara bra att outsourca arbetet till en byrå. Vi hjälper er med den grafisk formgivningen samt att skriva texter. Kontakta oss här »