GoWeb Webbyrå Gävle
Sälj mer med nyhetsbrev.

Sälj mer med nyhetsbrev.

Skapa merförsäljning med nyhetsbrev

Se till att dina kunder blir återkommande kunder genom att skicka ut relevanta och intresseväckande nyhetsbrev.

Nyhetsbrev är en riktigt effektiv marknadsföringskanal om det används på rätt sätt och skickas ut regelbundet. Men hur jobbar man effektivt med nyhetsbrev?

 

Jobba smartare och spara tid

Istället för att lägga timmar på att alltid bygga upp ett nyhetsbrev från grunden, använd en mall, skriv en hälsning och bifoga sedan ert redan befintliga innehåll direkt från hemsidan. Det går då snabbt och enkelt att pyssla ihop och skicka iväg ett professionellt nyhetsbrev.

Med våra webblösningar har du möjlighet att enkelt bifoga bl.a. produkter, nyheter, blogginlägg, kampanjer, annonser, lunchmenyer med mera från hemsidan direkt in i nyhetsbrevet. Varje bilaga är självklart länkade direkt till respektive landningssida, på så sätt får du mer relevant trafik till din webbplats.

 

Fånga upp prenumeranter

För att kunna skicka ut nyhetsbrev och öka merförsäljningen är det viktigt att fånga upp dina kunders e-postadresser. Detta kan ske på olika sätt beroende på bransch och tjänster. Förslagsvis kan du lägga till en funktion för "Anmäl dig till vårat nyhetsbrev" på hemsidan, fråga kunderna direkt om de vill ta del av nyhetsbrevet, och/eller samla upp e-postadresser när de handlar i din webbshop. Kom också ihåg att hålla er till GDPR när det kommer till personuppgifter och vem du skickar dina nyhetsbrev till.

 

Hur ska nyhetsbrevet se ut?

Nyhetsbrevet bör följa er verksamhets grafiska profil. Använd era färger, grafiska element, typsnitt och bildspråk. Detta ökar igenkännighetsfaktorn, stärker ert varumärke och gör prenumeranten trygg. Var dock inte rädd för att specialanpassa nyhetsbrevet för t.ex. enskilda kampanjer eller årstider. Saknar ni en grafisk manual? Vi hjälper gärna till att ta fram en professionell grafisk profil samt logotyp, kontakta oss för kostnadsfri rådgivning.Nyhetsbrevet följer en grafisk profil.

 

Mallar för nyhetsbrev

Vill du skapa variation i dina nyhetsbrev? Ett monotont innehåll är oftast ointressant och tråkigt, prova istället att skapa flera designmallar för olika årstider eller kampanjer. Detta ökar intresset och väcker känslor hos prenumeranten.

 

Nyhetsbrev i kombination med E-handel

Nyhetsbrev i kombination med en webbshop kan vara ett riktigt stark marknadsföringsverktyg för att kunderna ska komma tillbaka och handla hos er igen. Kombinerar du dessutom med en medlemsklubb har du möjligheten att skicka ut specialanpassade nyhetsbrev till de mest trogna kunderna. Skicka nya produkter, rabattkoder och kampanjerbjudanden som länkar direkt till er webbshop.

 

Vad ska du skicka i nyhetsbrevet?

Innehållet i ett nyhetsbrev varieras mellan olika branscher och säsong. Med ett nyhetsbrev har du möjlighet att skicka ut all möjlig information till dina kunder, exempelvis på innehåll du kan dela med dig av för en ökad merförsäljning:

  • Produkter & Tjänster
  • Nyhetsartiklar & Blogginlägg
  • Kampanjer & Erbjudanden
  • Evenemang & Kalenderposter
  • Veckans lunchmeny (Restaurangägare)
  • Viktig information
  • Säsongshälsningar
  • Utbildningsmaterial
  • Gratis digitalt material (t.ex. en e-bok)

 

Vad gör ett nyhetsbrev bra?

Som i all content marketing behöver du kommunicera något som intresserar mottagaren. Anpassa kommunikationen efter målgruppen, kanske behövs det olika nyhetsbrev för olika kundgrupper?

Se också till att nyhetsbrevet har rätt ämnesrad, rubrik, text och länkar som både väcker intresse samt konverterar.

Det är viktigt att prenumeranten har möjlighet att avregistrera sig enkelt. För även om målet med nyhetsbrevet är att du ska behålla kunder, vill du inte behålla de prenumeranter som inte längre vill ta del av era produkter/tjänster. Det är win-win helt enkelt!

 

Testa, analysera och prova igen!

Det kan uppstå svårigheter att konvertera med nyhetsbrev, men ge inte upp. Testa att skicka ut nyhetsbrev, analysera hur många som läste, hur många som konverterade och prova igen. Kanske behövs det en tydligare röd tråd, en tydligare CTA (Call to action) eller kanske mer relevanta bilagor som intresserar prenumeranten.

 

Intern kommunikation med nyhetsbrev

Förutom att kommunicera med kunder är nyhetsbrev väldigt effektivt för att kunna kommunicera internt med personal, ledning, styrelse, projektledare eller andra interna grupper. Kombinera till exemepel nyhetsbrevet med ett intranät för att optimera den interna kommunikationen.

Det är trots allt mycket enklare att arbeta med ett digitalt nyhetsbrev samt större chans att mottagaren tar del av informationen än ett nyhetsblad eller informationsblad av papper. Ni får dessutom statistik och bekräftelse om nyhetsbrevet är läst eller ej.

 

Nå kunder på ett snyggt, effektivt och enkelt sätt med Nyhetsbrev kontakta oss, vi hjäler er till förbättrad digital kommunikation.

Se alla nyheter »

Nyhetsbrev


Fann du den här artikeln intressant? Vi postar kontinuerligt nya inlägg. Anmäl dig till vårt nyhetsbrev för att ta del av fler artiklar, erbjudanden, tips & tricks:

Nyhetsbrev, webblogg, hemsida, webbyrå
<>
Webbtrender 2023
Webbtrender 2023

Trender inom webbdesign förändras ständigt och det kan vara svårt att hänga med i de senaste och mes...

Läs mer »
Få fler besökare till din hemsida
Få fler besökare till din hemsida

Det finns många olika sätt att få besökare till en hemsida och vilket som är bäst för dig beror på d...

Läs mer »
Starta en webbshop
Starta en webbshop

Går du i tankarna att lansera en ny webshop? Eller kanske är det dags för att uppdatera den redan be...

Läs mer »
Snabbare hemsida
Snabbare hemsida

3 sekunder. Så länge är en besökare kapabel att vänta på att din hemsida laddar innan de tröttnar oc...

Läs mer »
Så sökmotoroptimerar du din hemsidas bilder
Så sökmotoroptimerar du din hemsidas bilder

Bildoptimering är en viktig faktor för att hjälpa din webbplats att rankas högre. Google älskar hems...

Läs mer »
Skapa merförsäljning med nyhetsbrev
Skapa merförsäljning med nyhetsbrev

Se till att dina kunder blir återkommande kunder genom att skicka ut relevanta och intresseväckande ...

Läs mer »
Lyckas med content marketing
Lyckas med content marketing

Med content marketing fångar du upp din målgrupps intresse genom att dela med dig av ett värde utan ...

Läs mer »
Har du kontroll över Google My Business?
Har du kontroll över Google My Business?

Vad är Google My Business? Med Google My Business (Förkortas ofta GMB) når och engagerar du kunder s...

Läs mer »
Vad krävs av en bra webbplats?
Vad krävs av en bra webbplats?

Vad krävs egentligen av en bra webbplats? Det finns en mängd olika aspekter som man bör tänka på när...

Läs mer »
Vad är Affiliate Marketing?
Vad är Affiliate Marketing?

Affiliate marketing, även kallad affiliatemarknadsföring, är en digital marknadsföringsstrategi där ...

Läs mer »
Publicera artiklar på nätet
Publicera artiklar på nätet

Att publicera nyhetsartiklar på nätet har en mängd fördelar för ditt företag. Det ökar varumärkeskän...

Läs mer »
Öka aktiviteten i era sociala medier
Öka aktiviteten i era sociala medier

Som företagare är det i dag (oftast) viktigt med närvaro i sociala medier men det är dock inte allti...

Läs mer »
Är din hemsida responsiv?
Är din hemsida responsiv?

I dag måste du ha en responsiv webbdesign om du vill ha en framgångsrik webbplats men vad betyder de...

Läs mer »
Tips för att boosta hemsidans SEO
Tips för att boosta hemsidans SEO

För att få besökare till din webbplats är det viktigt att hemsidan blir hittad i sökmotorerna. Detta...

Läs mer »
SSL - Säkerheten först!
SSL - Säkerheten först!

Vad är SSL? Secure Socket Layer (SSL) är ett internetprotokoll för att säkra dataöverföring mellan ...

Läs mer »
Låt kunderna komma till er med Inbound Marketing
Låt kunderna komma till er med Inbound Marketing

Inbound Marketing är ett relativt nytt synsätt på försäljning och marknadsföring. Det fokuserar på h...

Läs mer »
Det ska vara enkelt att administrera en hemsida
Det ska vara enkelt att administrera en hemsida

En hemsida ska vara enkel och kul att jobba med, det är trots allt er verksamhets digitala högkvarte...

Läs mer »
Därför ska du använda videoklipp i din marknadsföring
Därför ska du använda videoklipp i din marknadsföring

Du bör definitivt överväga att arbeta med video i din content marketing. Videomarknadsföring har bli...

Läs mer »
Webbtrender 2021
Webbtrender 2021

Det var en tid för inte så länge sedan när webbplatser bara bestod av text, bilder och några få graf...

Läs mer »
Ditt eget sociala nätverk
Ditt eget sociala nätverk

Vill du starta ett socialt nätverk, ett nytt diskussionsforum eller en intern sida för er medlemsorg...

Läs mer »
Effektivisera med intranät
Effektivisera med intranät

Skaffa ett intranät till företaget eller föreningen snabbt och enkelt med Yodo CMS. Effektivisera e...

Läs mer »
Yodo CMS - mer än bara en hemsida
Yodo CMS - mer än bara en hemsida

Du vet väl att Yodo CMS är mycket mer än bara en hemsida? Yodo CMS är nämligen uppbyggt i moduler...

Läs mer »
Pantone presenterar årets färger 2021
Pantone presenterar årets färger 2021

Pantone har över 20 år presenterat "Årets färg" men för första gången någonsin presenterade Pantone ...

Läs mer »

Om cookies

Enligt lagen om elektronisk kommunikation, som trädde i kraft den 25 juli 2003, ska alla som besöker en webbplats med cookies få information om att webbplatsen innehåller cookies, vad dessa används till och hur cookies kan undvikas. Vår webbplats är skapad med publiceringssystemet Yodo, och använder sig av så kallade "tillfälliga cookies" eller "session-cookies" som lagras tillfälligt och försvinner när du stänger ned din webbläsare.

Ifall du loggar in till vår webbplats, så används även så kallade "varaktiga cookies", som sparas på din dator i upp till trettio dagar, eller tills dess att du själv raderar dem. En varaktig cookie används också för att komma ihåg ifall du valt att stänga den ruta som informerar om att cookies används på webbplatsen.

Cookies används dels för att optimera webbplatsens funktion och anpassa den efter dina önskemål, dels för att kunna analysera statistik så att vi kan göra webbplatsen bättre för dig som besökare och kund. Webbplatsens funktionalitet är dock ofta, till viss del, beroende av tillfälliga cookies (exempelvis för att du ska kunna lägga artiklar i varukorgen, genomföra köp, för att du ska kunna hålla dig inloggad, eller för att förhindra spam i kontaktformulär).

Om du vill undvika cookies kan du konfigurera din webbläsare så att cookiefilerna inte laddas ner i din dator. Tillfälliga cookies är, som ovan framgått, dock nödvändiga för att navigera på vår webbplats.

Den data som lagras i våra cookies används endast för att rent tekniskt kunna möjliggöra användandet av våra tjänster. Vi sparar ingen personlig information i cookies på besökarens dator.

Utöver våra egna cookies så kan förstapartscookies från Google Analytics 4 (i enlighet med rådande GDPR-lagar) förekomma. Detta för att spara besöksstatistik, i syfte att kunna optimera vår webbplats och närvaro på nätet.

Ja eller Nej till cookies?

Du kan själv acceptera att ta emot cookies eller inte. Webbläsare som Internet Explorer, Firefox, Safari, Chrome och Opera tar emot cookies automatiskt, men du kan ändra dina personliga inställningar så att du inte accepterar Cookies. Om du väljer att stänga av möjligheten att ta emot cookies så kommer många webbplatser inte kunna ses eller utnyttjas maximalt.

Hur stoppar jag cookies?

Din webbläsare ger dig möjlighet att blockera cookies. Olika webbläsare och versioner av webbläsare fungerar på olika sätt, och kan skija sig åt i hur man ändrar dessa inställningar. Nedan finns länkar till instruktioner för några av de vanligaste webbläsarna:

Har du vidare funderingar kring hur cookies används på vår webbplats, vänligen kontakta oss!

Stäng

Denna webbplats använder cookies
Vi använder endast cookies i enlighet med rådande GDPR-lagstiftning för funktion och bästa möjliga upplevelse för den här webbplatsen.
Du behöver godkänna detta som besökare - Läs mer här »

Acceptera