Skapa merförsäljning med nyhetsbrev
Se till att dina kunder blir återkommande kunder genom att skicka ut relevanta och intresseväckande nyhetsbrev.
Nyhetsbrev är en riktigt effektiv marknadsföringskanal om det används på rätt sätt och skickas ut regelbundet. Men hur jobbar man effektivt med nyhetsbrev?
Jobba smartare och spara tid
Istället för att lägga timmar på att alltid bygga upp ett nyhetsbrev från grunden, använd en mall, skriv en hälsning och bifoga sedan ert redan befintliga innehåll direkt från hemsidan. Det går då snabbt och enkelt att pyssla ihop och skicka iväg ett professionellt nyhetsbrev.
Med våra webblösningar har du möjlighet att enkelt bifoga bl.a. produkter, nyheter, blogginlägg, kampanjer, annonser, lunchmenyer med mera från hemsidan direkt in i nyhetsbrevet. Varje bilaga är självklart länkade direkt till respektive landningssida, på så sätt får du mer relevant trafik till din webbplats.
Fånga upp prenumeranter
För att kunna skicka ut nyhetsbrev och öka merförsäljningen är det viktigt att fånga upp dina kunders e-postadresser. Detta kan ske på olika sätt beroende på bransch och tjänster. Förslagsvis kan du lägga till en funktion för "Anmäl dig till vårat nyhetsbrev" på hemsidan, fråga kunderna direkt om de vill ta del av nyhetsbrevet, och/eller samla upp e-postadresser när de handlar i din webbshop. Kom också ihåg att hålla er till GDPR när det kommer till personuppgifter och vem du skickar dina nyhetsbrev till.
Hur ska nyhetsbrevet se ut?
Nyhetsbrevet bör följa er verksamhets grafiska profil. Använd era färger, grafiska element, typsnitt och bildspråk. Detta ökar igenkännighetsfaktorn, stärker ert varumärke och gör prenumeranten trygg. Var dock inte rädd för att specialanpassa nyhetsbrevet för t.ex. enskilda kampanjer eller årstider. Saknar ni en grafisk manual? Vi hjälper gärna till att ta fram en professionell grafisk profil samt logotyp, kontakta oss för kostnadsfri rådgivning.
Mallar för nyhetsbrev
Vill du skapa variation i dina nyhetsbrev? Ett monotont innehåll är oftast ointressant och tråkigt, prova istället att skapa flera designmallar för olika årstider eller kampanjer. Detta ökar intresset och väcker känslor hos prenumeranten.
Nyhetsbrev i kombination med E-handel
Nyhetsbrev i kombination med en webbshop kan vara ett riktigt stark marknadsföringsverktyg för att kunderna ska komma tillbaka och handla hos er igen. Kombinerar du dessutom med en medlemsklubb har du möjligheten att skicka ut specialanpassade nyhetsbrev till de mest trogna kunderna. Skicka nya produkter, rabattkoder och kampanjerbjudanden som länkar direkt till er webbshop.
Vad ska du skicka i nyhetsbrevet?
Innehållet i ett nyhetsbrev varieras mellan olika branscher och säsong. Med ett nyhetsbrev har du möjlighet att skicka ut all möjlig information till dina kunder, exempelvis på innehåll du kan dela med dig av för en ökad merförsäljning:
- Produkter & Tjänster
- Nyhetsartiklar & Blogginlägg
- Kampanjer & Erbjudanden
- Evenemang & Kalenderposter
- Veckans lunchmeny (Restaurangägare)
- Viktig information
- Säsongshälsningar
- Utbildningsmaterial
- Gratis digitalt material (t.ex. en e-bok)
Vad gör ett nyhetsbrev bra?
Som i all content marketing behöver du kommunicera något som intresserar mottagaren. Anpassa kommunikationen efter målgruppen, kanske behövs det olika nyhetsbrev för olika kundgrupper?
Se också till att nyhetsbrevet har rätt ämnesrad, rubrik, text och länkar som både väcker intresse samt konverterar.
Det är viktigt att prenumeranten har möjlighet att avregistrera sig enkelt. För även om målet med nyhetsbrevet är att du ska behålla kunder, vill du inte behålla de prenumeranter som inte längre vill ta del av era produkter/tjänster. Det är win-win helt enkelt!
Testa, analysera och prova igen!
Det kan uppstå svårigheter att konvertera med nyhetsbrev, men ge inte upp. Testa att skicka ut nyhetsbrev, analysera hur många som läste, hur många som konverterade och prova igen. Kanske behövs det en tydligare röd tråd, en tydligare CTA (Call to action) eller kanske mer relevanta bilagor som intresserar prenumeranten.
Intern kommunikation med nyhetsbrev
Förutom att kommunicera med kunder är nyhetsbrev väldigt effektivt för att kunna kommunicera internt med personal, ledning, styrelse, projektledare eller andra interna grupper. Kombinera till exemepel nyhetsbrevet med ett intranät för att optimera den interna kommunikationen.
Det är trots allt mycket enklare att arbeta med ett digitalt nyhetsbrev samt större chans att mottagaren tar del av informationen än ett nyhetsblad eller informationsblad av papper. Ni får dessutom statistik och bekräftelse om nyhetsbrevet är läst eller ej.
Nå kunder på ett snyggt, effektivt och enkelt sätt med Nyhetsbrev kontakta oss, vi hjäler er till förbättrad digital kommunikation.